Zo kom je van de coronakilo’s af

Door Esther de Vries, Personal Voedingscoach

Veel mensen vinden het moeilijk om elke dag ritme en structuur aan te brengen nu ze (weer) voor langere tijd aan huis zijn gekluisterd. Ze snoepen/ eten/ drinken meer dan voorheen en bewegen minder. Deze combinatie brengt in veel gevallen extra kilo’s met zich mee: coronakilo’s. Hieronder een aantal nuttige tips hoe je van die coronakilo’s af kunt komen.

- promotie -

Wat wil je echt en waarom?
Om echt gemotiveerd te raken om een gezondere leefstijl aan te gaan nemen, heb je intrinsieke motivatie nodig. Stel jezelf de vraag waarom je een goede gezondheid zo belangrijk vindt. Schrijf dat voor jezelf op en hang het op een zichtbare plek. Zo word je er steeds aan herinnerd wat je écht belangrijk vindt.

Stel een doel
Om houvast te hebben, helpt het om een doel voor ogen te hebben. Je weet dan waar je naartoe werkt en waar je het voor doet. Stel een doel op dat voor jou reëel én haalbaar is.

Zorg voor een planning
Ga boodschappen doen met een lijstje, maak een weekmenu en bedenk de avond van tevoren wat je morgen gaat eten. Allemaal voorbeelden die je kunnen helpen om gezonder te gaan leven. Een beetje voorbereiding helpt je namelijk om gezondere keuzes te maken.

Zorg voor voldoende ontspanning
Het is belangrijk om voldoende te ontspannen, bijvoorbeeld door ademhalingsoefeningen te doen of door te mediteren. Als je stress verlaagt, verlaag je namelijk ook het cortisol in je bloed. Daardoor gaan je bloedsuikerspiegel en insuline naar beneden, met als effect vetverbranding in plaats van vetopslag. Lekker gaan relaxen dus.

Eet zo veel mogelijk onbewerkt.
In de supermarkt zijn maar weinig producten die echt gezond zijn. Het zijn bewerkte producten met veel toegevoegde suikers en zout. Probeer zoveel mogelijk onbewerkte producten te eten, zoals groente, fruit, noten, zaden, zilvervliesrijst, aardappelen, eieren, vlees en vis.

Beloon jezelf af en toe 
Geef jezelf de tijd om af te vallen. Ga uit van zo’n 500 gram tot 1 kilo per week. Eet zoveel mogelijk gezond, maar vergeet niet om jezelf af en toe te belonen met iets minder gezonds dat je echt lekker vindt. De 80/20 regel is hierbij een goed uitgangspunt. 

Wil je graag van je coronakilo’s af, maar kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met mij op. Kijk op www.personalvoedingscoach.nl voor meer informatie.

[Deze bijdrage is ook verschenen in De Stempel van 2 februari 2022]