Ton schrijft: snel weg

Als je 3 jaar geleden een willekeurig iemand gevraagd had wat hij of zij zou doen als ‘ie drie maanden thuis zou moeten blijven, dan was het antwoord waarschijnlijk heel anders geweest dan wanneer je dezelfde vraag vandaag stelt. Door de lockdown hebben we ongevraagd ervaring opgedaan. Inmiddels hebben we weer vakantieplannen kunnen maken en zijn de wachttijden op Schiphol langer dan ooit.

Meer A2

- promotie -

De snelweg die Empel van ’s-Hertogenbosch scheidt, de A2, is één van de verkeersaders door het land. Zonder ook maar één verkeerslicht of rotonde tegen te komen kun je over die A2 van Amsterdam naar Maastricht rijden. In het zuiden staan er 2×2 rijstroken ter beschikking van de automobilist. Op de rondweg ’s-Hertogenbosch 2x2x2 rijstroken, doordat de hoofdrijbaan het zogenaamde transitverkeer doorsluist en het lokale verkeer gebruikmaakt van de parallelbanen. Verder naar het noorden wordt het aantal banen alleen maar groter, met 2×5 rijstroken tussen Utrecht en Amsterdam als ‘hoogtepunt’.

Minder files

Binnen één generatie zijn de autosnelwegen ontstaan. In 1970 opende de huidige Maasbrug in de A2. Tot die tijd liep Rijksweg 2 nog over de brug bij Hedel. In 1996 werd de rotonde bij knooppunt Deil vervangen door de klaverturbine, en de Martinus Nijhoffbrug bij Zaltbommel in gebruik genomen. Vlak daarvoor werd ook het gedeelte tussen Den Bosch en Eindhoven vrijgemaakt van verkeerslichten, door het te voorzien van ongelijkvloerse kruisingen. Tussen 2006 en 2009 werd de rondweg van Den Bosch omgebouwd tot de wegen zoals we die vandaag de dag kennen. Alles om de files te verminderen.

Meer asfalt?

Het is inmiddels wel duidelijk dat de files er nog steeds zijn. In de komende jaren krijgen we daarom weer extra asfalt op de rondweg. Grootste verandering is dat er een extra brug over de Maas komt. In 2030 moet dit werk afgerond zijn. Als de groei van het verkeer zich de komende jaren weer net zo snel ontwikkelt als voor corona, dan blijven de files wellicht alsnog bestaan en kunnen we via de snelweg nog steeds niet snel weg.

Meer lokaal

De vraag is natuurlijk of het niet tijd wordt voor een fundamentelere aanpak. Ik pleit daarom voor een principiële keuze voor lokaal. Hoe mooi zou het zijn als we in de komende jaren niet alleen de A2 verbreden, maar tegelijkertijd produceren voor de lokale markt en consumeren van lokale aanbieders? Groenten eten van een Brabantse boer, vlees eten van vee met een zachte G, maar bijvoorbeeld ook een fiets rijden die hier gemaakt wordt. Niks mis met kennis delen via internet!

Krek wak wou

Als we onze producten meer bedenken met decentrale productie als uitgangspunt, dan wordt de keten korter. Met 3D-printers kunnen we die slimme onderdelen dichtbij maken en met Brabantse handen in elkaar schroeven. Dat is ook weer een voordeel als er toch iets kapotgaat; de monteur zit om de hoek. We krijgen Empelbaba in plaats van Alibaba, FijnBrabantsBond in plaats van CoolBlue, KrekWakWou in plaats van Google-advertenties enzovoort. Laten we vandaag starten met het kopen bij de lokale ondernemer, want elke lange reis begint met de eerste stap. En draagt de snelweg toch nog bij aan het verkleinen van onze eigen voetprint. Hebben we dan geen last meer van files? Dat zal blijken.

[Deze bijdrage is verschenen in de Stempel van 15 juni 2022]