Esther: Zo eet je meer groente op een dag

Door Esther de Vries, Personal Voedingscoach

Nederlanders eten te weinig groente: gemiddeld zo’n 131 gram per dag (terwijl het advies vanuit het Voedingscentrum 250 gram is). Er zijn veel manieren om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente te komen. In dit artikel zet ik ze allemaal voor je op een rijtje.

- promotie -

Niet alleen bij de avondmaaltijd
De meeste mensen eten groenten alleen bij de avondmaaltijd. Het beste is om bij je andere maaltijden en door de dag heen ook groente te eten. Maar hoe doe je dat?

Groente als tussendoortje
Een heel makkelijke manier om meer groente te eten, is om het als tussendoortje te nemen in de vorm van rauwkost. Denk aan komkommer, worteltjes, tomaatjes, reepjes paprika en radijsjes. Een schaaltje rauwkost weegt al snel 100-150 gram, dus dan zit je al ongeveer op de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. De meeste tussendoortjes die mensen eten, zijn namelijk niet zo gezond (koeken). Door rauwkost te eten heb je meteen wat groente binnen en een gezond tussendoortje dat goed vult.

Groente bij de lunch
Een andere manier om meer groente binnen te krijgen, is door groente toe te voegen aan je lunch. Denk hierbij aan zelfgemaakte soep (bijvoorbeeld tomatensoep of courgettesoep). Kies een dag waarop je tijd hebt om de soep te maken en vries het vervolgens in porties in.
Nu de lente is begonnen, is een salade ook een heerlijke groentelunch. Een salade is meestal niet heel veel werk om te maken en door het vele thuiswerken, heb je wellicht tussen de middag ook even tijd om je lunch te bereiden. Je kunt een salade vaak ook de avond van tevoren maken.

Kinderen en groente
De meeste kinderen zijn geen grote groente-eters bij de avondmaaltijd. Geef ze wat rauwkost mee voor bij de lunch of geef ze een bakje rauwkost als je zelf aan het koken bent. En zet wat vaker soep op het menu.

Conclusie
Eet niet alleen maar groente bij je avondmaaltijd, maar eet het ook bij je lunch en/of als tussendoortje. Zo eet je meer groente op een dag. Groente bevat veel voedingsstoffen en weinig calorieën, dus wees niet bang dat je er teveel van eet. En groente is ook nog eens ontzettend lekker, dus geniet ervan! Meer tips? Kijk op https://www.personalvoedingscoach.nl/

[Deze column is verschenen in De Stempel van 30 maart 2022]