Esther: Zo houd je je wél aan je goede voornemens

Door Esther de Vries, Personal Voedingscoach

2022 zit er weer bijna op en 2023 staat voor de deur. Januari is de maand van de goede voornemens. De meeste mensen beginnen enthousiast met het uitvoeren van hun goede doelen, maar na een paar weken is er vaak weinig motivatie meer. Hoe komt het toch dat het zo moeilijk is om je goede voornemens vol te houden?

- promotie -

Stel haalbare doelen
Veel mensen leggen de lat te hoog. Zorg dat je een doel stelt dat realistisch is en haalbaar. Als jij weinig aan beweging doet, dan is een doel van 3 keer per week naar de sportschool niet echt haalbaar en realistisch. Begin bijvoorbeeld met 2 per week een wandeling.

Zorg voor zelfcontrole en discipline
Nieuwe gewoontes moet je stap voor stap opbouwen. Je moet verleidingen herkennen en aanpakken en slimme strategieën inzetten. Bijvoorbeeld: je wil graag gezonde tussendoortjes gaan eten. Leg een stuk fruit klaar dat je mee kunt nemen naar je werk of zet een bakje rauwkost in de koeling voor als je thuiswerkt.

Geef jezelf de tijd

Het aanwennen van nieuwe gewoontes heeft tijd nodig. Het kost ongeveer 66 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Geef jezelf dus de tijd en blijf doorzetten.

Zorg voor zelfinzicht 
Om te zorgen voor voldoende zelfinzicht is het belangrijk om bij te houden wat je eet. Veel mensen denken te weten wat ze allemaal op een dag eten, maar als ze het op moeten schrijven, dan is dat soms best confronterend. Pas als je inziet dat je problematisch eetgedrag vertoont, kun je hulp gaan zoeken en doorpakken.

Hulp nodig?

Vind je het lastig om realistische en haalbare doelen op te stellen en kun je wel wat hulp gebruiken om je nieuwe gewoontes je eigen te maken? Neem dan vooral contact met mij op. Kijk op www.personalvoedingscoach.nl voor meer informatie. 

[Deze bijdrage is verschenen in de Stempel van 21 december 2022]