Esther: Dit zijn de beste vleesvervangers

Door Esther de Vries, Personal Voedingscoach

Steeds meer mensen laten om verschillende redenen hun stukje vlees wat vaker staan. Om gezondheidsredenen, vanwege het milieu/ klimaat of vanwege het dierenwelzijn. Allemaal natuurlijk goede redenen om minder vlees te gaan eten. Wat kun je het beste eten als alternatief om toch voldoende ijzer, eiwit en vitamine B1 en B12 binnen te krijgen?

- promotie -

Peulvruchten

Peulvruchten (bonen, linzen, kikkererwten, etc.) werken cholesterolverlagend en zijn goed voor hart en bloedvaten. Een ander voordeel is dat peulvruchten minder belastend zijn voor het milieu, omdat ze niet veel nodig hebben om te kunnen groeien.

Eieren

Eieren zijn een goede vleesvervanger en een stuk duurzamer dan vlees.

Er zit wel een limiet aan, want eieren bevatten veel verzadigd vet. Eet niet meer dan 3-4 eieren per week.

Noten

Noten werken cholesterolverlagend, omdat ze veel onverzadigde vetten bevatten. Pinda’s, amandelen, pistachenoten en cashewnoten zijn het meest geschikt als vleesvervanger, omdat ze de meeste eiwitten bevatten. Elke notensoort heeft een andere samenstelling aan voedingsstoffen, dus is het belangrijk om te variëren.

Soja

In soja zit veel eiwit, ijzer en vitamine B1, dus is het een prima vleesvervanger. Soja bevat veel onverzadigd vet. Het is ook niet heel milieubelastend, want het heeft weinig nodig.

Paddenstoelen

Paddenstoelen bevatten eiwit en vitamine B1 en zijn dus ook een prima vleesvervanger. Ze zijn laag in calorieën en bevatten veel vezels. De hoeveelheid is echter wel een stuk minder dan in vlees, dus het is aan te raden om het te combineren met een andere vleesvervanger.

Zeewier

Deze vleesvervanger is bij veel mensen nog niet zo bekend. Zeewier bevat veel eiwitten, ijzer, fosfor en vitamine C. Zeewier heeft weinig nodig om te kunnen groeien en is daardoor niet belastend voor het milieu.

Kant-en-klare vleesvervangers

Een heel makkelijk toepasbare vleesvervanger is de kant-en-klare vleesvervanger. Denk aan groenteburgers, vegetarische schnitzels, kipstuckjes en vegetarische spekjes. Het aanbod wordt steeds groter en het wordt dus ook steeds gemakkelijker om je vlees een keer te vervangen. Let wel op de hoeveelheid zout. Die is vaak aan de hoge kant.

Conclusie

Er zijn dus voldoende gezonde alternatieven om je dagelijkse portie vlees wat vaker te vervangen. Let erop dat je hierbij voldoende varieert. 

Wil je meer weten? Neem dan contact op via https://www.personalvoedingscoach.nl .

[Deze bijdrage is verschenen in de Stempel van 15 juni 2022]