Esther: Zo voorkom je troost-eten en eten uit verveling

Door Esther de Vries, Personal Voedingscoach; verschenen in De Stempel van 17 maart 2021

Veel mensen werken thuis, bewegen een stuk minder, eten ongezonder en snacken meer dan dat ze eerst deden. Vaak uit verveling of als troost omdat je niet lekker in je vel zit. Herkenbaar? Dít kun je doen om te voorkomen dat je gaat eten uit troost of uit verveling.

- promotie -

Bewustwording

Vaak eet je extra dingen, zonder dat je er heel erg van bewust bent. Schrijf eens een paar dagen op wat je allemaal eet en drinkt. Dat geeft veel inzicht en zorgt voor een stuk bewustwording. 

Merk op waarom je eet

Eet je omdat je honger hebt, uit verveling of omdat je moe of gestrest bent? Als je leert opmerken dat je eet omdat je jezelf wilt troosten, probeer dan niet direct toe te geven aan een snackaanval. Zoek bijvoorbeeld afleiding door een rondje te gaan wandelen of iemand te bellen, zodat het gevoel wegzakt. De drang naar iets lekkers zakt meestal na 20 minuten.

Leg gezonde dingen in het zicht

Vaak eet je sneller uit verveling of emotie als er iets lekkers in het zicht ligt. Leg ongezonde dingen dus op een plek waar je niet vaak komt (of nog beter, haal het niet in huis) en zet de fruitschaal en snackgroente in het zicht.

Drink genoeg

Zorg dat je voldoende drinkt op een dag (1,5 – 2 liter). Voldoende vocht in je lichaam geeft namelijk minder snel een hongerprikkel. Neem bijvoorbeeld een glas water voor elke maaltijd of drink wat meer water tussen je maaltijden door.

Kom in beweging

Als je meer beweegt, dan heb je minder tijd om te snacken en je aandacht naar eten kan afnemen. Ook zorgt bewegen voor een gezonde vicieuze cirkel. Dus kom van die bank af en ga lekker een stuk wandelen of fietsen, of volg een online sportles. Vragen? Ik adviseer je graag, kijk op www.personalvoedingscoach.nl