Afvallen met blijvend resultaat

Door Esther de Vries, Personal Voedingscoach; verschenen in de Stempel van 28 oktober 2020

Veel mensen die wel eens een dieet hebben gevolgd, komen vaak toch weer terug op hun oude gewicht. Het dieet is niet lang vol te houden en na een paar weken of maanden vervallen mensen weer in hun oude patronen en eetgewoontes. Met als gevolg dat de kilo’s die er af waren, er weer aan zitten. Hoe kun je nu het beste afvallen met een blijvend resultaat?

- promotie -

80/20 regel
Om een nieuwe leefstijl lang vol te blijven houden, is het belangrijk om op zoek te gaan naar balans. De 80/20 regel kan daarbij een houvast zijn. Deze regel kun je toepassen op verschillende manieren. Op de doordeweekse dagen bijvoorbeeld kiezen voor gezond en in het weekend wat zondigen. Want door af en toe te zondigen is je nieuwe eetpatroon veel langer vol te houden.

Niet op dieet
Als je blijvend wil afvallen is het ook belangrijk om niet op dieet te gaan. Een dieet lijkt aantrekkelijk, doordat je vaak snel afvalt en dus snel resultaat ziet. Maar een dieet is slechts tijdelijk en de kans om terug te vallen in oude eetgewoontes is groot. Een paar weken/maanden zonder lekkere dingen of alleen maar leven op shakes is nog wel vol te houden, maar op een gegeven moment verlang je toch naar een stukje taart of een zak chips. Als je gewone producten blijft eten die verkrijgbaar zijn bij de supermarkt, groenteboer, slager of bakker dan is de kans op een blijvend resultaat veel groter. 

Haalbare doelen
Een laatste aspect dat belangrijk is voor een blijvend resultaat is het opstellen van haalbare en duidelijke doelen. Door met kleine stappen te beginnen, boek je uiteindelijk meer resultaat dan wanneer je direct het roer compleet omgooit. In het begin ben je nog wel enthousiast en heb je veel doorzettingsvermogen, maar in de praktijk blijkt dat mensen het niet lang volhouden als ze veel doelen tegelijk willen behalen.

Balans
Als je graag blijvend wil afvallen of een gezondere leefstijl wilt aannemen, dan is het belangrijk om op zoek te gaan naar meer balans in je huidige eetpatroon (80/20 regel). Blijf ook gewoon boodschappen doen bij de groenteboer, bakker, supermarkt of op de markt. En stel duidelijke en haalbare doelen voor jezelf op.

Vind je dit lastig en kun je wel wat hulp gebruiken, neem dan vooral contact op. Kijk daarvoor op www.personalvoedingscoach.nl . Wie weet word ik dan binnenkort jouw personal voedingscoach.