Mama (to be) Fit

Blog door Loes van den Eijnde, Oefentherapeute Cesar, Achter de Blauwe Deur

Zwanger zijn is topsport! Je lichaam verandert en verlegt haar grenzen. Hier is veel energie en kracht voor nodig. Hoe fijn zou het zijn als je meer energie voor je zwangere lijf kunt krijgen?

- promotie -

Sporten tijdens je zwangerschap kent veel voordelen. Behalve dat sporten goed is voor moeder en kind, kan sporten ook veel zwangerschapskwalen voorkomen zoals vermoeidheid, een hoge bloeddruk of zwangerschapsdiabetes. Bovendien levert het ook veel voordeel op in de eerste periode na je zwangerschap. Mogelijk voel je je hierdoor een meer energieke moeder!

Maar niet voor iedereen is sporten tijdens de zwangerschap zo vanzelfsprekend. Zo hebben veel zwangeren last van bekkenpijn of pijn in de onderrug. Doordat je lijf verandert, veranderen je houdings- en beweegpatronen vaak mee. Je gaat bijvoorbeeld staan met een sterke holling in je rug en/ of je waggelt tijdens het lopen van links naar rechts. Deze onbewuste aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat je klachten creëert.

Naast sporten tijdens de zwangerschap, is het op tijd nemen van rust erg belangrijk. Maar dit kan behoorlijk lastig zijn! Zo heb je wellicht ook nog oudere kinderen rondlopen, je werk en huishoudelijke taken.

Ik geef je vier praktische tips, waarmee jij het verschil kan maken:

1. Neem op tijd rust;

2. Beweeg zo veel mogelijk pijnvrij;

3. Verdeel de activiteiten over de dag en neem rust na een activiteit;

4. Vraag om hulp!

Na de bevalling heeft je lichaam tijd nodig voor een goed herstel. Het eerste herstel vindt bij een natuurlijke bevalling de eerste 6 tot 8 weken plaats. Ik hoor en zie regelmatig terug dat moeders het moeilijk vinden dat het totale herstel langer duurt dan zij hadden verwacht. Frustraties komen naar boven komen en je gaat jezelf mogelijk vergelijken met andere moeders. Ieder herstel verloopt anders en vergeet niet dat je lijf de afgelopen periode flink veranderd is!

Loes van den Eijnde, oefentherapeute Cesar, Achter De Blauwe Deur

Heb je begeleiding nodig tijdens of na de zwangerschap, wij helpen je graag individueel of in groepsverband.

[Dit blog is als column verschenen in de Stempel van juni 2020]