Esther: Zo houd je je wél aan je goede voornemens

Door Esther de Vries, Personal Voedingscoach; verschenen in De Stempel van 3 februari 2021

Een maand geleden ben je misschien vol enthousiasme gestart aan een nieuw en gezonder jaar. Want het is nu toch écht tijd om gezonder te gaan leven en af te vallen. Maar geef toe: ben je nog steeds zo enthousiast als begin januari? Gaat het nog steeds zo gemakkelijk om ongezonde dingen te laten staan? Hoe komt het toch dat het zo moeilijk is om je goede voornemens vol te houden?

- promotie -

Stel haalbare doelen
Veel mensen stellen hun doel te strak op. Zorg dat je een doel stelt dat realistisch is en haalbaar. Als jij weinig aan beweging doet, dan is een doel van 3 keer per week naar de sportschool niet echt haalbaar en realistisch. Begin bijvoorbeeld met 2 per week een wandeling.

Zorg voor zelfcontrole en discipline
Nieuwe gewoontes moet je stap voor stap opbouwen, je moet verleidingen herkennen en aanpakken en slimme strategieën inzetten. Bijvoorbeeld: je wil graag gezonde tussendoortjes gaan eten. Maak dan van tevoren een bakje klaar dat je mee kunt nemen naar je werk of zet een bakje rauwkost in de koeling voor als je thuiswerkt.

Geef jezelf de tijd.

Het aanwennen van nieuwe gewoontes heeft tijd nodig. Het kost ongeveer 66 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Geef jezelf dus de tijd en blijf doorzetten.

Zorg voor zelfinzicht 
Om te zorgen voor voldoende zelfinzicht is het belangrijk om bij te houden wat je eet. Veel mensen denken te weten wat ze allemaal op een dag eten, maar als ze het op moeten schrijven, dan is dat soms best confronterend. Pas als je inziet dat je problematisch eetgedrag vertoont, kun je hulp gaan zoeken en doorpakken.

Vind je het lastig om realistische en haalbare doelen op te stellen en kun je wel wat hulp gebruiken om je nieuwe gewoontes eigen te maken? Neem dan contact met mij op. Live consulten zitten er nu even niet in, maar online consulten zijn een zeer goed alternatief!

Kijk op www.personalvoedingscoach.nl .