De kunst van het slapen

Blog door Loes van den Eijnde, Oefentherapeute Cesar, Achter de Blauwe Deur

Slaap lekker! Een welbekende uitspraak in ons dagelijkse doen. Een goede nachtrust die ervoor zorgt dat we de volgende ochtend weer voelbaar energiek de dag kunnen starten. Met een goede nachtrust achter de rug kun je je beter concentreren, emoties reguleren en rustig reageren op situaties die zich voordoen.

- promotie -

Volwassenen, kinderen, dieren: we slapen allemaal. We hebben slaap nodig om fysiek en geestelijk te herstellen van wat we doen en meemaken. Maar lekker slapen, is dat wel zo vanzelfsprekend? Je zult vast weleens een keer slecht slapen of dit hebben gehoord van een vriend, familielid of collega. Wanneer dit slechte slapen langdurig aanhoudt en je hieronder gaat lijden wordt het een slaapprobleem.

1 op de 4 mensen heeft een slaapprobleem. Neem het verhaal van Kees. Kees komt op een dag bij mij in de praktijk en geeft aan lang wakker te liggen voor hij in slaap valt. Hij heeft een drukke baan op kantoor, een jong gezin, sport drie keer per week en heeft daarnaast mede de zorg voor zijn moeder. Kees piekert veel en neemt geen tijd voor ontspanning. Door ontspanningsmomenten en oefeningen in te bouwen in zijn dag en avond merkt Kees al dat zijn slaappatroon aanzienlijk verbetert.

Naast piekeren zijn zorgen, hectiek, verveling en pijn voorbeelden die ervoor kunnen zorgen dat we uit balans raken en een slaapprobleem creëren. Maar denk naast deze factoren ook eens aan de facetten in de slaapkamer. Hoe is je bed, het kussen waar je op slaapt? Zijn er omgevingsgeluiden zoals een partner die snurkt of woon je aan een drukke weg? Of heb jij of heeft je partner te maken met wisselende diensten? Zoals het werk van verpleegkundigen en mensen die in ploegendiensten werken? Dit zijn allemaal dingen die je de slaap kunnen ontnemen, maar die anderzijds makkelijk verholpen kunnen worden.

Vanuit de literatuur is bekend dat het behalen van een goede nachtrust gepaard gaat met een 24 uurs ritme. De invloeden van de dag lopen door in de nacht en omgekeerd. Neem het hierboven genoemde voorbeeld van Kees. Door bewust te worden van de onderliggende oorzaken en in standhoudende factoren van het slaapprobleem worden deze structureel aangepakt en opgelost.

Loes van den Eijnde, oefentherapeute Cesar, Achter de Blauwe Deur

Heeft u hulp nodig bij het aanpakken van een slaapprobleem? Wij helpen u graag met het behalen van een goede nachtrust.

[Dit blog is als column verschenen in de Stempel van januari 2020.]