Bewegen als medicijn

Blog door Loes van den Eijnde, Oefentherapeute Cesar, Achter de Blauwe Deur

Zitten is het nieuwe roken. We zijn in de loop van de tijd steeds minder gaan bewegen. Zo zijn er de sociale media, waardoor we er minder op uit hoeven te gaan. Maar ook hebben we tegenwoordig allemaal een auto of reizen we met het openbaar vervoer naar het werk. Deze inactiviteit is zorgwekkend, omdat lichamelijke activiteit van groot belang is. Bewegen is belangrijk voor je lichaam en je geest. We kunnen beter omgaan met stress en hebben een beduidend lagere kans op chronische aandoeningen zoals rugklachten, een te hoge bloeddruk en suikerziekte type 2.

- promotie -

Volgens de beweegrichtlijn dienen volwassenen en ouderen minimaal 150 minuten per week matig intensief te bewegen. Matig intensief bewegen betekent bewegen waarbij de hartslag verhoogt en de ademhaling versnelt. Denk hierbij aan activiteiten zoals wandelen en fietsen. Daarnaast geldt: hoe meer beweging, hoe beter!

Ook wordt aangegeven: doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten. Denk hierbij aan krachttraining en met het eigen lichaamsgewicht belastende activiteiten zoals springen en traplopen. Je hebt naast een sportieve leefstijl ook een actieve leefstijl, en nee, hiervoor hoef je niet verplicht naar de sportschool maar kun je ook gebruikmaken van onderstaande tips.

Tips om meer te bewegen door de dag heen:

1. Neem vaker de trap.

2. Ga in de lunchpauze (met collega’s) een stuk wandelen.

3. Wissel tijdens je werk geregeld van houding: zitten, staan, lopen.

4. Maak het zitten dynamisch door bijvoorbeeld je bekken te kantelen. Maak je rug een aantal keer hol en bol en ga dan weer verder.

5. Voer een vergadering eens staand uit of voer een telefoongesprek terwijl je loopt.

6. Spreek met een vriend/ vriendin/ familielid af om regelmatig te gaan sporten.

Door de mindset over bewegen aan te passen kunnen we vele mentale problemen en chronische ziekten voorkomen of verminderen in de toekomst. Een factor die hier een grote rol in speelt is tijd. Tijdgebrek is voor velen een excuus om niet aan voldoende beweging te komen op een dag. Herken jij dit ook bij jezelf? Bij een actieve leefstijl gaat dat niet. Velen denken dat ze dertig minuten per week niet kunnen halen en bewegen vervolgens helemaal niet. Maar als je regelmatig voor een actieve optie probeert te kiezen en bewegen onderdeel maakt van je dagelijkse activiteiten, kom je zeker aan deze richtlijn! Bovenstaande tips gaan daar vast bij helpen.

Loes van den Eijnde, oefentherapeute Cesar, Achter De Blauwe Deur

Heb je hulp nodig bij het veranderen van je beweeggedrag? Wij helpen je graag met het maken van bewuste keuzes.

[Dit blog is als column verschenen in de Stempel van maart 2020]