Esther: 100% gezond? Lang leve de 80/20 regel!

Personal Voedingscoach Esther de Vries praat ons bij over gezond eten.

100% gezond eten lukt bijna niemand. Overal waar je komt liggen verleidingen op de loer en probeer dan maar eens ‘nee’ te zeggen. Dat valt niet mee. Daarom is er de 80/20 regel.

- promotie -

Wat is de 80/20 regel?

80% van de tijd zorg je voor gezonde voeding, voldoende beweging en voldoende ontspanning. De overige 20% kun je dan zondigen en genieten van een stukje taart of een glaasje wijn.

Geniet van de foute 20% 
Het is erg belangrijk dat je geniet van de foute 20%. Eet langzamer dan je gewend bent, ruik en proef bewust wat je eet en drinkt. Maak er een genietmoment van.

Toepassen in de praktijk 
Leuk zo’n 80/20 regel, maar hoe ziet dat er in de praktijk uit?
Er zijn meerdere manieren om deze regel toe te passen:

1 dag per week zondigen
In het weekend is het vaak wat lastiger om gezond te eten. Je bent vrij, gaat op familiebezoek, haalt eten af, etc. Als dat zo is, dan kun je ervoor kiezen om één dag per week te zondigen en de rest van de week goed op te letten wat je eet en drinkt. 

Elke dag 20% ongezond
Een andere manier om de 80/20regel toe te passen is om elke dag een klein beetje te zondigen. ’s Avonds een koekje bij je thee/koffie bijvoorbeeld. De rest van de dag eet je dan gezond.

Genietmomenten plannen 
Een genietmoment is bijvoorbeeld een verjaardagsfeestje, een etentje buiten de deur, een Netflix avondje met chips en wijn, eten afhalen, etc. Zorg ervoor dat je maximaal 2-3 genietmomenten per week hebt. De rest van de week eet je gezond.

Wil je de 80/20 regel graag in praktijk brengen, maar kun je daarbij nog wat hulp gebruiken? Neem dan contact met mij op. Dan kunnen we samen kijken naar jouw 80/20 regel. Eet met mate ongezond  en geniet ervan! Kijk op www.personalvoedingscoach.nl

[Dit artikel is ook verschenen in De Stempel van 28 april 2021]